Home

 PianoMusic

Arndt/Sjöström Duo

 Arndt.Audio99

 Aktuelles

 Unterricht

PianoMusic

Bernhard Arndt

     info@bernhard-arndt.de

     - INFO - STIPENDIEN - FESTIVALS - DISKOGRAPHIE - REVIEWS - PROJEKTE -

p4

 

  • Pianist, Komponist, Improvisator
  • Musikstudium an der HdK-Berlin
  • neben klassischer Ausbildung intensive Auseinandersetzung        mit Jazz und Neuer Musik
  • Zusammenarbeit mit Tänzern
  • Verschiedene Rundfunkproduktionen ( SFB,WDR,SDR...)
  • Theatermusiken
  • Kompositionen für diverse Besetzungen
  • "Jazz and Poetry" mit British Council
  • Cecil Taylor Masterclass
     

 

 

  • USA-Stipendium der Stadt Berlin
  • "Villa Waldberta" der Stadt München
  • Kompositionsaufträge der Stadt Berlin
     

 

 

  • Art Allemande Aujourd'hui Paris
  • Berlin/A'Dam Amsterdam
  • Warschauer Herbst
  • Jazzbühne DDR
  • Total Music Meeting Berlin
  • Workshop Freie Musik Berlin
  • Internationales KLAVIERDUO-FESTIVAL Bad Herrenalb
  • Vilnius Jazz 2004
  • Jazz at the Opera - Helsinki 2005
  • Tampere Jazzfestival 2005
     

 

 

INFO:

 STIPENDIEN:

 FESTIVALS (Auszug):

DISKOGRAPHIE (Auszug):

p4

BASELER ZEITUNG:

  • Bernhard Arndt ist der einzige von fünfen, der sich nicht mit den akustischen Ressourcen des Flügels bescheidet. Durch wohl- beherrschten Einsatz von Live-Elektronik potenziert der  Berliner Pianist  das Klang-Alphabet. Mal wird das Klavier zum Tasten- Orchester multipliziert, mal wird der Ton durch selektive Filterung wie unter einem Mikroskop seziert.  Digitale Pitchbend- und Delay-Programme,  angewandt auf ein Klangmaterial, das über weite Strecken im Innern des (vielfach  präparierten) Flügels erzeugt wird: "Inside Insight" offenbart eine surreale Klavierwelt von unbestreitbarem Reiz... Peter Niklas Wilson

 

CADENCE (USA):

  • Bernhard Arndt's piano improvisations combine conventional keyboard playing, prepared piano, interior play and live electronics in unusual, even stunning, ways. The  background to his  work is  defenitliy not "Jazz", though Cecils Taylor's name might occur to you and he's mentioned as an associate in the liner  essay. Arndt's work grows out of the  century's piano and/or  keyboard exploration, and it includes elements of Henry Cowells's early work using piano strings,  the glass on string glissandi of Harry Partch, John  Cage's keyboard work from the early sonatas  for prepared piano to the electric harpsichords of "HPSCHD", Karlheinz Stockhausen's electronic manipulation  of pianos in "Mantra", and Terry  Riley's use of tape delay  in his electronic organ improvisations. Arndt has managed to pull all  those techniques into  the act of performance. The most recent improvised work that it's at  all  reminiscent of, and then primarily on the scale of surprise, is Marilyn Crispell and Georg Graewe's  duets for detuned pianos.                                                                                                   
  • Arndt is both an engineer of remarkable sonic shifts and an architect of well developed pieces, but more than that, he's something of a magician. These pieces often  seamlessly combine  the  capacity of the piano strings for altered timbres and changing pitch with a variety of electronic techniques for repetition, magnification and change. The results can be as  beautiful as they are  mysterious, a sound world that exists between the instrument's interior and exterior and the accoustic and the electronic. "FROG'S" , with its swamp choir and submerged  conversation added, "PRAEP-DELAY1" , with its overlaid oscillating chords, and "METROPOLIS",  with its foreboding, are  outstanding, but there is  interest and surprise on  every track. Highly recommended   Stuart Broomer                                      

Penguin Guide to Jazz on CD: 3 Stars

PROJEKTE:

p4

 

 

 INFO und KONTAKT:  

 info@bernhard-arndt.de