p4

p4

CD :"INSIDE INSIGHT" Bernhard Arndt / Piano-solo

Reviews:

Baseler Zeitung

Jazzpodium

Cadence

inside1

BASELER ZEITUNG:

...Bernhard Arndt ist der einzige von fünfen, der sich nicht mit  den  akustischen Ressourcen des Flügels bescheidet. Durch wohlbeherrschten Einsatz von Live-Elektronik potenziert der Berliner Pianist das Klang-Alphabet. Mal wird das Klavier zum  Tasten-Orchester multipliziert,  mal wird der Ton durch selektive Filterung wie unter einem Mikroskop seziert. Digitale Pitchbend- und Delay-Programme, angewandt auf ein Klangmaterial, das  über weite Strecken im Innern des (vielfach  präparierten) Flügels erzeugt wird: "Inside Insight" offenbart eine surreale Klavierwelt von unbestreitbarem Reiz...                Peter Niklas Wilson

JAZZPODIUM:

Dieser Pianist legte letzten Herbst ein Soloalbum vor, das nach  allen Regeln der  Kunst Konventionen nicht kennt, sich in innovativer Neugier übt. Arndt entdeckt den Flügel als Perkussionsinstrument, "kriecht" in ihn  hinein. Er arbeitet  experimentell mit repetitiven Mustern und  ostinaten Figuren, die sich minimalistisch auflösen und allmählich zu Strukturen verdichten. Weit ist der Horizonth dieses Pianisten, der sich auch  mit Tanz und Theater beschäftigt und sich mit Neuer Musik  auseinandergesetzt hat. Der Titel dieses bemerkenswerten Albums ist mehr als ein Wortspiel, er ist Programm ... RainerKobe

CADENCE (USA):

Bernhard Arndt's piano  improvisations  combine conventional keyboard playing, prepared piano, interior play and live electronics in unusual, even stunning, ways. The background to his work is defenitliy not  "Jazz", though Cecils  Taylor's name might occur to you and he's mentioned as an associate in the liner essay. Arndt's work grows out of the  century's piano and/or keyboard  exploration, and it includes elements of Henry Cowells's  early work using piano strings, the glass on string glissandi of Harry Partch,  John Cage's keyboard work from the early sonatas for  prepared piano to the electric harpsichords of "HPSCHD"",  Karlheinz Stockhausen's electronic manipulation of pianos in "Mantra", and Terry Riley's use of tape delay  in his electronic organ improvisations. Arndt has managed to pull all those techniques  into the act of performance. The most recent improvised work that it's at all reminiscent of, and then  primarily on the scale of surprise, is Marilyn Crispell and Georg Graewe's duets for detuned pianos.

 Arndt is both an engineer of remarkable sonic shifts and an architect of well developed pieces, but more than that,  he's something  of a  magician. These pieces often seamlessly combine the capacity of the piano strings for altered timbres and changing pitch with a variety of electronic  techniques for repetition,  magnification and change. The  results can be as beautiful as they are mysterious, a sound world that exists between the instrument's interior  and exterior and the accoustic and the  electronic. "FROG'S", with its swamp  choir  and submerged conversation added, "PRAEP-DELAY1", with its  overlaid oscillating chords, and "METROPOLIS", with  its foreboding, are outstanding, but there is interest and  surprise on every track. Highly recommended. Stuart Broomer

siehe auch:  www.fmp-label.de/catalog

CD-Bestellung via: info@bernhard-arndt.de

oder:  www.fmp-online.de